Pages

Saturday 21 December 2013

SE: Förbättra din tyska gratis – t.o.m. i Schweiz!

Ittinger - mitt schweiziska favoritöl, som jag alltid dricker under tysk konversation på Brasserie Federal

Vi närmar oss årets slut och ett av de områden som jag bör summera upp är hur jag har gått tillväga för att förbättra min tyska. Även om jag inte har gjort några prov, vet jag att jag har lyckats och att förändringen är som störst inom det område där jag tidigare var svagast, d.v.s. muntlig konversation. Att en agent på ett internationell rekryteringsfirma för någon vecka sedan bedömde mig som flytande efter att ha intervjuat mig på tyska, har ytterligare stärkt mitt självförtroende.

Alla er som bor i Schweiz och vill arbeta med tyskan, men samtidigt hålla nere kostnaderna, rekommenderar jag att genast kolla upp följande två möjligheter:

Den första är språkutbyte i par där du t.ex. under en halvtimme hjälper någon med ditt modersmål och den andra personen sedan stöttar dig på samma sätt. Under hela senhösten har jag haft tre aktiva partners och det har lärt mig enormt mycket. På sistone accepterar jag bara dem som har en hög nivå på sin svenska för då blir det kulturella utbytet så mycket större. Å en sidan så jobbar jag med min tyska inte bara under ”min” halvtimme, utan också när jag aktivt lyssnar på och hjälper mina vänner med deras svårigheter på svenska. Å den andra sidan krävs det ett visst ordförråd för att konversationen ska bli intressant på riktigt – vilket i sin tur är en förutsättning om man vill stärka relationen i sig och samtidigt motivationen att lära sig ännu mer. Jag har hittat mina kontakter genom Sprach-Tandem.ch - ett i högsta grad aktivt nätforum. Det må låta konstigt men Zürich är fullt av infödda tysktalare som vill lära sig svenska!

Den andra möjligheten är konversationsgrupperna inom nätverk som Internations och MeetUp. Här har jag gång på gång fascinerats över hur givande och kul samtal man kan ha även när det inte finns en enda infödd tysktalande i en grupp. Eftersom alla befinner sig i samma situation möts man av förståelse och tålamod och det lockar åtminstone mig att försöka mig på mer komplicerade meningar, än dem jag använder när jag först och främst vill verka smart. MeetUp har fördelen att det är gratis vilket gör att många ungdomar söker sig dit. Min favorit är dock Internations för där är är konversationsaktiviteterna bara en del av ett mycket mer omfattande nätverkande, både på nätsidan och genom evenemang som lockar en bredare publik. Man måste visserligen betala en medlemsavgift men den tjänar man snabbt in om man går på några av nätverkets välbesökta fester.

Nästa år kommer jag att ha mindre tid för språkstudier men jag har ändå avsikten att fortsätta med både språktandem och konversationsgrupper - några få men väl investerade timmar per vecka.

- - -
Uppdatering 3/3 2014: Den engelska versionen av den här posten har anpassats till min nuvarande tillvaro, d.v.s. en vardag där jag har intensiv daglig kontakt med det tyska språket (såväl hög- som schweizertyska) men i gengäld lite för lite fritid... ;)

- - -
English version 

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!