Pages

Tuesday 12 August 2014

SE: Besök i Vilanova i la Geltrú och Berga (Barcelona)


Efter snart ett helt år i Zürich gjorde vi i juni för första gången en fyradagarsresa tillbaka till vår tidigare hemstad, Vilanova i la Geltrú straxt utanför Barcelona. Inför resan såg vi alla fram emot tapas på de lokala restaurangerna Genito och El Giraldilllo, men hos vår yngste son fanns samtidigt en stor oro för att han inte längre skulle kunna förstå språken.

De farhågorna befriades han snabbt från när vi kom fram. Genom vänner hade jag organiserat så att våra söner fick besöka sina gamla skolklasser under ett par lektioner. Senare samma dag fick barnen träffa sina gamla kompisar också utanför skolan. Allt detta blev otroligt lyckat: katalanskan flöt på utan problem och killarna fick en stark påminnelse om hur många vänner de fortfarande har kvar här.

Utöver detta fick barnen njuta av ett långbad på Vilanovas stränder och åter besöka det företag som jag fortfarande driver här och i vars lokaler de har tillbringat så många timmar under sina tidiga år.




För min egen del var det fredagskvällen som blev resans höjdpunkt. Då repeterade som vanligt min gamla förening Bordegassos de Vilanova byggandet av mänskliga torn (castells). Under några få intensiva timmar blev jag påmind om alla de bekantskaper och hela den katalanska kultur, som jag genom flytten lämnat bakom mig men samtidigt känner mig så hemma i.

Under helgen slutligen lämnade vi kusten och åkte upp till Berga i Förpyrenéerna (Prepirineus). Här firade vi ännu en gång midsommar med de svenska kompisar som vi fortarande har kvar i Barcelona. För barnens del innebar detta ännu ett återseende med gamla vänner men också en påminnelse om att de fortfarande behärskar också spanska – vårt gemensamma språk i denna grupp, där de flesta familjerna utgörs av blandade giftemål.

Tyvärr blir vårt gäng allt mindre eftersom många – liksom vi själva har gjort – väljer att lämna krisens Spanien. Blir det som jag vill kommer vi dock att fortsätta att åka tillbaka minst en gång om året. Visst är det fantastiskt att våra söner, som båda har fötts utomlands, ser sig själva som svenskar men redan känner sig hemma i Schweiz. Det hindrar inte att de också bör påminnas om sin bakgrund som ”infödda katalaner”. ;)



- - -
Deutsche Version (kommt bald...)

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!