Pages

Monday 11 August 2014

SE: Nybörjare i rodd på Nordiska Roddföreningen i Zürich


Jag har redan tidigare berättat att jag har börjat hjälpa till att ordna fester på Nordiska Roddföreningen i Zürich, men sedan några månader tillbaka har jag äntligen också börjat ägna mig åt organisationens huvudaktivitet, alltså att ro.

Introduktionskursen hölls i slutet av maj, under bästa tänkbara villkor – det var strålande solsken över en Zürichsjön och jag stortrivdes från första stund. Visst får man som nybörjare lite valkar i händerna, men just det känns bara härligt välbekant om man, som jag, har hållit på med gymnastik i sin ungdom.

Nu ror jag regelbundet och är oändligt tacksam för den tur vi har som nordbor. Tänk att vi kan komma in i en sport som är typisk för Zürich med omnejd och samtidigt lära känna och umgås med folk från kommer från våra egna små länder.

Att vår förening dessutom har en lång tradition – den grundades redan 1878, före upplösningen av unionen mellan Sverige och Norge - är kryddan på moset. Tillgång till nordisk öl och bastubad är en del av dess kulturella arv. Jag lovar att förvalta det väl. ;)





- - -
English version
Deutsche Version (kommt bald)

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!