Pages

Sunday 15 March 2015

SE: Skidåkning med barn i Flims Laax Falera (Schweiz)


Det har tagit en förvånansvärt lång tid, men nu har jag äntligen fått upptäcka liftsystemet Flims Laax Falera (Graubünden, Schweiz). Att det är så populärt beror sannolikt i första hand på storleken – här kan man utan svårighet åka runt en hel dag utan att behöva upprepa någon backe.

Jag ska verkligen inte hävda att vi hann se allt, men våra söner håller numera bra fart, så vi lyckades ta en komplett runda från Grauberg till Vorab och sedan vidare till Crap Masegn och Crap Sogn Gion. De röda pisterna ner från den högsta toppen – Vorab Gletscher (3.018 m) – hoppade vi dock över, trots att barnen skulle ha klarat av dem. Vi var visserligen här på en av de absolut soligaste skiddagarna i Schweiz i år, men på väg upp till La Siala (2.810 m) hade vi upplevt en liten humörsvacka. Vår yngste son (9 år) tyckte inte alls om att den starka vinden eller snön som yrde i den.

Min stora invändning mot Laax är rent estetisk. Nästan hela systemet ligger ju över trädgränsen och det känns följdaktligen väldigt kalt. Kompensationen för detta är naturligtvis snökvaliteten. Under vårt besök (i mars månad) hade vi allt annat än nysnö, men underlaget var ändå väldigt lättåkt.

Att liftarna i Schweiz inte är like moderna som i Österrike är vi vana vid vid det här laget, men i Laax tror jag mig ha fått en bokstavlig déjà-vu. För visst är väl kabinliften som går genom Fourcla precis av samma typ som den jag minns från resor till Leysin (Vaud) i början på 1980-talet? ;)

- - -
Våra tidigare skidresor i Schweiz den här säsongen har gått till Klosters-Davos och Hoch-Ybrig. Förra vintern var vi i Arosa, Flumserberg, Meiringen-Hasliberg och Klewenalp.






- - -
English version 
Deutsche Version (kommt bald)

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!