Pages

Tuesday 27 January 2015

SE: Skidåkning med barn i Hoch-Ybrig (Schweiz)


Förra helgen lärde jag mig att inte underskatta små liftsystem. Tillsammans med barnen åkte vi för första gången till Hoch-Ybrig (Schwyz, Schweiz) och till en början verkade allt väldigt lovande. Bilresan dit från Zürich Enge tar bara 45 minuter, varav halva sträckan går på motorväg och den andra på förhållandevis breda landsvägar utan skarpa kurvor. Vid just det här tillfället var dessutom väglaget perfekt.

Vid kabinliften från Weglosen kunde vi parkera bilen gratis, men när vi kom upp till toppen vid Klein Sternen (1.865 m) möttes vi av en tråkig överraskning: tjock dimma! Vi gjorde vårt bästa för att trots detta få åka lite skidor, men jag - som åkte först - hade stundtals bokstavligen bara nästa orangea kantpinne som riktmärke för var pisten gick. Det omöjliga i att parera även för de minsta ojämnheter i pisten gjorde mig till slut riktigt yr i huvudet.

Lyckosamt nog klarnade det upp under eftermiddagen vilket äntligen gav oss möjligheten att utforska liftsystemet och det var en väldigt trevlig upplevelse, trots att det bara omfattar ett tiotal liftar. Här finns precis den blandning av blåa och röda backar som våra nio- respektive elvaåriga söner uppskattar och vi fick många riktigt bra åk.

Personligen fick jag en extra bonus genom att Schweiz framtida alpina landslag tränar i Hoch-Ybrig. Aldrig tidigare har jag haft så många förebilder omkring mig och kanske har jag till och med äntligen börjat att fatta vad det här med carving verkligen handlar om. Det var ju på tiden! ;)










- - -

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!