Pages

Monday 21 April 2014

SE: Ännu en tysk deckare: "Sterbestunde" av Michael Hübner

I Sterbestunde (”Dödstimme”) av Michael Hübner får vi följa hur kriminalkommissarien Becker upptäcker att ett privatägt äldreboende ägnar sig åt plågsamma människoförsök. Tyckte jag att den handlingen kändes trovärdig? - Nej, inte direkt!

Lärde jag mig åtminstone någonting om staden Koblenz eller landsbygden där runtomkring under läsningens gång? - Nej, inte det minsta!

Var jag, trots detta, så fängslad av den enkla, tidslinjära berättarstilen kombinerad med en närmast överdriven spänningsuppbyggnad att jag ibland ”tjuvläste” vid andra tillfällen än på spårvagnen till och från jobbet? - Ja, det erkänner jag gärna!

Michael Hübners Dödstimme är alltså inte den bästa deckaren jag har läst på tyska, men kanske den som jag har haft svårast att slita mig ifrån. Att författaren odlar en av de vanligaste stereotyperna i den här genren – att våra politiker är lika beräknande och falska som korrupta – förlåter jag honom gärna tack vare att han låter en journalist och en polis hjälpas åt att lösa ett fall. Det ser i alla fall jag som ett unikt friskt drag i en bok som jag kan rekommendera för alla som tar den för vad den är, d.v.s. underhållning.

- - -

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!