Pages

Sunday 29 September 2013

SE: Vi tar klangvägen för att bli goda schweizare


Att vandra i Alperna på helgerna är – enligt alla guideböcker -, något av ett schweizisk nationaltidsfördriv. Så redan innan vi flyttade hit såg både min fru och jag fram emot det, inte för att integrera oss utan, framför allt, för att upptäcka saker och göra något aktivt tillsammans med barnen.

Hade jag ensam planerat vår första tur, skulle vi ha tagit upp barnen till första bästa bergstopp och sedan bett dem att inte klaga, utan bita ihop och fortsätta framåt.

Min fru är lite mjukare av sig och hittade tack vare nätsidan Moms : Tots : Zürich vandringsleden der Klangweg (”Klangvägen”) i Toggenburg (kanton Sankt Gallen); en bergsstig kantad av experimentella musikinstrument och ljudupplevelser.

Så här i efterhand erkänner jag att ruttvalet var perfekt: För vår sjuåring – som gärna vill vara ”schweizare med choklad, men utan promenad” – räcker det inte med vackra bergsvyer. Han behöver distraheras för att orka vandra vidare. 






- - -

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!