Pages

Saturday 28 September 2013

SE: Inte underligt att spanjorer söker jobb i Schweiz


Nu har jag gått och anmält mig på arbetsförmedlingen, RAV, här i Zürich (Ja! Efter snart två månader här har jag fortfarande inte hittat något arbete. Okej?)

Väntetiden från det att jag kom in som oanmält besök tills det jag blev mottagen var under fem minuter...  Helt normalt - i Schweiz behöver man nästan aldrig köa!

Men att kontoret var så tomt på folk... När jag kom användes två av de många datorerna som erbjöds för arbetssökande. När jag gick var alla lediga.

I Vilanova i la Geltrú, utanför Barcelona, där vi bodde förut, låg tills helt nyligen arbetslöshetsförmedlingen mitt i stadskärnan och jag minns hur kön kunde ringla ut på torget, plaça de la Vila. Sedan flyttades kontoret till stadens utkanter och då slapp ju åtminstone turisterna se denna del av verkligheten.

Inte underligt att så många spanjorer söker jobb i Schweiz!

- - -
English version
Deutsche Version

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!