Pages

Monday 2 December 2013

SE: Schweizisk julmarknad i Zürich-Enge

Susch no öppis? = Söker du något mer?

Som jag redan har berättat engagerar jag mig inom vår kvartersförening Quartiertreff Enge både för att lära känna våra grannar och för att få uppleva schweiziska traditioner tillsammans med lokalbefolkningen.

Ett strålande exempel på detta var Engemer Weihnachtsmarkt i nu i söndags. Den konkurrerande julmarknad som samma dag organiseras i Wollishofen - stadsdelen direkt söder om oss - lockar tydligen till sig långt fler besökare. Vår här i Enge är varken den största eller mest anrika i Zürich, men vad gör det: den är ju vår! Det är bara här som vi spontant kan stöta på barnens klasskamrater och deras familjer eller till och med känna igen vissa av dem som står i stånden.

Solen sken och det låg knappt någon snö på marken men stämningen var ändå passande för en första advent. I ärlighetens namn skulle jag dock ha köpt både Glühwein och grillade kastanjer (heisse Marroni på schweizertyska) även om temperaturen hade legat fem grader högre – det hör ju liksom till!

En stor del av vinsten från julmarknaden i Enge går till lokala ideélla föreningar, i år Brunau-Stiftung - en stiftelse som hjälper folk med svårigheter av olika slag att komma tillbaka in på arbetsmarknaden. Det var alltså detta ädla syfte som min fru stöttade genom att köpa en stor, vacker ljuskrans.

Själv bidrog jag återigen främst genom fysiskt arbete. På julmarknaden i Enge har vi bara ett tjugotal stånd, men även dessa ska ju först sättas upp och sedan åter nedmonteras. Visst, det tar några timmar, men vad är jag inte beredd att göra för att få lära mig schweizertyska på ett naturligt sätt? ;)










- - -

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!