Pages

Wednesday 19 November 2014

SE: Familjehelg i Köpenhamn (Danmark) med slott, Tivoli och Strøget


För våra söner, som har levt hela sina liv utanför Sveriges gränser, är Köpenhamn en fast punkt; flygplatsen Kastrup passerar vi ju alltid när vi flyger ”hem” till släkten, dvs flera gånger varje år. Men i vanliga fall hoppar vi på första bästa tåg över Öresundsbron, så hittills hade de aldrig besökt stadskärnan. Och det var ju lite trist. För mig personligen har Köpenhamn än idag ett starkt symbolvärde. Det ligger ju så nära det Sydsverige, där jag har vuxit upp, men är ändå samtidigt mer spännande och gemytligare.

Hur som helst, i oktober i år fick vi äntligen anledning att göra Danmarks huvudstad till ett resmål i sig själv, när vi skulle överraska min mamma på hennes födelsedag. Det kan hända att den största behållningen för barnen var att bo på hotell tillsammans med sina kusiner, men vi lyckades släpa med dem till en rad sevärdheter: slotten Christiansborg (där Folketinget håller till) och Amalienborg (kungafamiljens residens), skulpturen Den lille havfrue, Nyhavn och så naturligtvis Strøget.

Ett besök på Tivoli fick vi också till och barnen gillade verkligen att man vi lyckades pricka in Halloween-firandet. För min fru och mig, å andra sidan, var restaurangen Sommersko helgens käraste återseende. Här väcktes minnen från våra studentår i Lund och ändå tycker jag, ärligt talat, att stället är bättre nu än vad jag minns från den tiden.

- - -
”Jag gillar att gå på restaurang med mina kusiner”, sade vår åttaåring när vi kom hem. ”Eftersom du då har någon att prata och leka med?”, gissade min fru. ”Nej, för att vi då går till restauranger med normal mat, inte thailändskt och sådant”, blev svaret.










 http://instagram.com/p/uoiQzox7Td/




- - -
Deutsche Version (kommt mit der Zeit)

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!