Pages

Monday 24 November 2014

SE: Nu är det jul igen på Svenska kyrkan i Zürich (Schweiz)



Att julbelysningen över Zürichs centralt belägna affärsgator tändes förra torsdagen, för första gången i år, kändes helt rätt. Att däremot den Svenska kyrkans (SKUT) julbasar ägde rum redan nu i lördags upplevde jag faktiskt som smått stressande. Okej, jag vet att december är en hektisk månad på grund av alla julfester - också min egen kalender är extremt full – men ändå...

I fjol hjälpte jag till med förberedelserna och lovade att göra så även i år. Tyvärr kunde jag inte leva upp till det åtagandet, för på fredagskvällen hade vi ett evenemang med expat-nätverket InterNations, där jag för närvarande innehar en post som Ambassador. Nästa år tänker jag dock att komma tillbaka – jag gillar ju julbasaren som årlig, naturlig mötesplats för oss "Züri-svenskar" så då gäller det att bidra till att bevara traditionen.

Även i år erbjöds vi en härlig stämning, inte minst tack vare den Nordiska kören Nota Bene - där min fru medverkar - som framförde julsånger vid två tillfällen. Därefter till lunch blev det en försmak på julbord: för min del smörgåsar med köttbullar och rödbetssallad samt gubbröra.

Dagens största ögonblick stod dock våra barn för: på grund av en luciatågsrepetition var de tvungna att besöka basarlokalen två gånger under samma dag, men däremellan åkte de hem själva, trots att de var tvugna att byta spårvagn på vägen. De har de aldrig tidigare gjort utan någon vuxens sällskap.


Här hittar ni fler videos av Nota Benes julsånger: Jul, jul respektive We wish you.

- - -
English version - coming tomorrow
Deutsche Version ...kommt auch, aber zuerst später...

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!