Pages

Wednesday 20 November 2013

SV: Quartiertreff Enge i Zürich – vår lokala inkörsport till schweizisk kultur



Nyligen har jag gjort mina första arbetsinsatser på Quartiertreff Enge - vår kvartersförening här i Zürich. Först var jag tillsammans med ett antal schweizare (samt en tysk, som stundtals fick agera tolk för mig...) med och reste ett stort tält. Några dagar senare hjälpte jag till inuti i samma tält. Där kan nu kvarterets invånare – inte minst barnen – under några veckor stöpa ljus, något som verkar vara enormt populärt i Schweiz.


Verksamheten på Quartiertreff Enge är en perfekt utgångspunkt när vår familj börjar att upptäcka den schweiziska kulturen. Förra helgen var det t.ex. just kvartersträffen som organiserade vårt lokala Räbeliechtliumzug – en tradition där barn paraderar med dekorerade ljuslyktor, gjorda av rovor. Och precis som jag hade hoppats ger oss aktiviteterna här möjligheten att lära känna folk och därmed börja förankra oss i vårt närområde.


På köpet får man en mängd gratisträning i dialekt (Mundart), av förklarliga skäl främst Zürich-varianten av Schweizertyska. Nej, jag förstår fortfarande inte allt som folk försöker att säga till mig, men långt mer än vad jag skulle ha gjort för bara två månader sedan...


- - -
English version 
Deutsche Version 

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!