Pages

Tuesday 8 October 2013

SE: Schweizare hyllar Sverige, mitt hemland!

Dagstidningen Neue Zürcher Zeitung (NZZ) har med rubriken “Sverige – mönstereleven utan rödpenna” publicerat ett reportage där mitt fosterland hyllas med så starka ord att de skulle kunna ha vara hämtade ur en av finansminister Anders Borgs ljuvaste drömmar.

Artikeln radar upp den svenska borgerliga regeringens starka meriter under den fortfarande pågående europeiska finanskrisen; å ena sidan återkommande överskott i statsfinanserna, å den andra en ekonomi som under 2007-2012 har vuxit med i genomsnitt 1% per år, medan EU som helhet under samma period har sett en årlig tillbakagång om -0,25%.

Bakgrunden till Sveriges stabilitet ligger, enligt artikeln, i de strukturella förändringar som gjordes efter år 1992, när landet hade befunnit sig i en djup inhemsk finansiell kris. Framgångsreceptet ska ha baserats på fyra huvudingredienser: skattepolitisk disciplin, reformpaket, transparens och tillväxt. Artikelförfattarinan glömmer dock inte att påpeka att exportindustrin samtidigt fick en skjuts när kronan, också det år 1992, förlorade 20% av sitt värde.

Att en liknande växelkursförsvagning hjälpte Sverige i början av den nuvarande krisen - från typ september 2008 till mars 2010 - nämns däremot inte.

Personligen gillar jag både Sveriges regering och Euron, men rätt ska vara rätt: Mitt fosterland har dragit nytta av att sitta på staketet och lugnt räkna sina kronor!

- - -
Om den svenska krisen 1992 skrev jag den här posten på min gamla blogg.

- - -
English version
Deutsche Version

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!